Organizatorzy imprez masowych muszą pamiętać o przestrzeganiu przepisów związanych z wykorzystaniem wizerunku uczestników, gości, osób które znajdują się na widowni.
W tym przypadku możliwe jest zarejestrowanie publiczności jako całości, jednak nie jako poszczególnych osób. W ten sposób obraz może być emitowany przykładowo podczas relacji na żywo, czy też wykorzystany w innych materiałach.
Kiedy wizerunek może być wykorzystany bez pozwolenia?
Wizerunek osoby jest rzeczą prywatną, przysługuje każdej osobie prawo do jego ochrony. Dlatego jeżeli telewizja czy też inne media, przykładowo w internecie, chcą wykorzystać nasz wizerunek, musimy wyrazić na to zgodę. Może być to przykładowo wywiad po imprezie masowej, kiedy wyrażamy zgody na wykorzystanie naszego wizerunku w określony sposób, możemy podpisać stosowną umowę, która będzie mówiła o zakresie wykorzystania naszego wizerunku oraz okoliczności, w których może być on zaprezentowany. Możliwe jest wykorzystywanie wizerunku osób znanych, będą to celebryci, artyści, politycy, czy też sportowcy znani z telewizji, mediów społecznościowych. Jednak dotyczy to treści informacyjnej, nie możemy wykorzystać wizerunku znanej osoby w reklamie bez jej wyraźnego zezwolenia.
„Przede wszystkim należy podkreślić, że prawo do wizerunku należy do dóbr osobistych, które przysługują każdemu człowiekowi i podlegają ochronie wynikającej z przepisów kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z podstawową zasadą, rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.” – Piotr Nikołajuk.
Jeżeli organizator imprezy masowej chce wykorzystać wizerunek, powinien podpisać zgodę w formie pisemnej, gdzie bardzo dokładnie określa się zakres wykorzystania wizerunku. Dozwolone jest także wykorzystanie wizerunku w formie dorozumianej, przykładowo jest to impreza biletowana, gdzie na plakatach znajduje się wyraźna informacja o tym, iż będzie ona rejestrowana. Wówczas każdy uczestnik, który znajdzie się w kadrze, może przyjmować, że znajdzie się na nagraniu biorąc udział w danym wydarzeniu. Dodatkowo wykorzystanie wizerunku danej osoby określają przepisy RODO Unii Europejskiej, które mówią także o przetwarzaniu danych biometrycznych.